روش نصب کاشی پرسلان چگونه است؟

نصب کاشی پرسلان

کاشی پرسلان تازه ترین فرآورده از تبار کاشی ها است که در کف و دیوار ساختمان به کار میرود. این روزها نصب کاشی پرسلان به شیوه های گوناگونی صورت میگیرد. در گذشته نصب کاشی از طریق به هم چسباندن مواد با ملات سیمان به سطوح بوده که در دراز مدت از آن استفاده میکردند.

با توجه به اشکالات ناشی از کمبود ملات در ثبات کاشی و سرامیک بر سطوح در این روش، مصالح تازه ای اختراع و به بازار ارائه شده است. چسب کاشی پودری و خمیری یکی از فرآورده های جدید و پرقدرت در بازار است که این روزها در اکثر برنامه و طرح ها برای نصب کاشی پرسلان استفاده میشود. با توجه به هزینه های گزاف در جهت نصب و مستحکم سازی کاشی در ساختمان ها، اهمیت نصب صحیح و درست کاشی ها آشکار می شود؛ که دستیابی به این مهم، تنها توسط استاد کاری حرفه ای و کارکشته امکانپذیر است. در ادامه مطالب به شناسایی شیوه های نصب کاشی پرسلان و فواید و عیوب هر شیوه پرداخته ایم.

 کاشی پرسلان چیست؟

با توجه به پیشرفت صنعت، انواع تازه ای از کاشی با نام کاشی پرسلان، وارد بازار شده است؛ این کاشی ها در ساختمان سازی به میزان بسیار زیاد در زمینه پوشش سطوح و کف ساختمان ها مورد استقبال قرار گرفته است.

کاشی پرسلان با عملیات مخصوصی در حرارت و فشار زیادی ساخته می شوند و شامل ویژگی های خاصی مانند آب بسیار کم، مقاومت بالا، پایداری زیاد در مقابل تماس، لکه پذیری پایین، دوام رنگ و …هستند؛ همچنین این کاشی ها جدیدترین تکنولوژی این صنعت است. از کاشی پرسلان به عنوان دومین کفپوش محبوب یاد می شود که در ادامه به توضیح دلایل آن می پردازیم:

  • کاشی پرسلان ظاهری شبیه به سرامیک دارد زیرا از مواد طبیعی ساخته می شود
  • ماسه، فلدسپات و خاک رس مخصوص با هم مخلوط شده و در دمای بالا( دمای ساخت سرامیک) حرارت داده می شود که باعث استحکام و مقاومت بالای کاشی می شود .
  • نگهداری آسان : پرسلان به آسانی قابل شست و شود است و نسبت به سایر کاشی ها مقاومت بیشتری نسبت به لکه دارد.
  • مناسب برای محل های پر رفت و آمد است و دوام و مقاومت بالایی دارد
  • رنگ و تنوع بالای این محصول سبب شده است تا برای تمامی سطوح و همچنین تمامی سلیقه ها بتوان از آن بهره برد
  • تراکم بالای این کاشی باعث شده است تا مقاومت بیشتری نسبت به رطوبت داشته باشد و همچنین در برابر ترک و آسیب در فصول سرد سال که به دلیل نفوذ آب به لایه های کاشی و آسیب به آن است مقاوم تر از سایر کاشی ها باشد

خصوصیات کاشی پرسلان

  • نفوذ کم آب تا پایینتر از 5 درصد
  • پایداری در برابر سرما( نفوذ نا پذیری نسبت به سنگ)
  • استحکام شیمیایی زیاد و پایداری در مقابل لکه پذیری
  • پایداری اصطکاک زیاد( طول عمر و درخشندگی بالا)
  • پایداری رنگ در برابر نور آفتاب
  • قابل ساخت در اندازه های متفاوت، مدل ها و رنگ های جدید و نامحدود
  • قابل نصب بودن توسط نصب خشک در نما ساختمان
  • مقاوم در برابر آتش( در مقابل آتش پایداری داشته و در برابر دما، بافت و شکل آن تغییری نمیکند.)

مصارف کاشی پرسلان

مصارف کاشی پرسلان

کاشی و سرامیک پرسلان، با توجه به دقت نظر در بررسی تمام زوایا توانسته است محصولی با کیفیت بالا و بدون نقص تولید کند و در مکان های متفاوتی مثل سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، پذیرایی، آزمایشگاه، تالارهای عظیم، راه پله و انبار به کار میروند.

راه های استفاده از کاشی های پرسلان در دو حیطه تقسیم بندی میشود که شامل موارد زیر می باشد :

  1. نصب کاشی پرسلان در نما ساختمان
  2. نصب کاشی پرسلان در کف، درون و بیرون ساختمان

نصب کاشی پرسلان در نما ساختمان

این روش نصب کاشی پرسلان، با در نظر گرفتن تمامی زوایای موجود و با حداکثر کیفیت انجام میگردد. هدف از این روش اتصال پوشش نمای ساختمان به سازه های اصلی آن می باشد. در ادامه به توضیح کامل در مورد مراحل این نوع از نصب کاشی پرسلان می پردازیم.

1.طراحی کاشی و نما

مهم ترین قدم در نصب و استفاده از کاشی پرسلان، انتخابی درست متناسب با شرایط ساختمان و محیط می باشد. در انتخاب صحیح کاشی، باید حتما از تجربه افراد صاحب نظر و شرکت های مربوطه استفاده نمود تا با در نظر گرفتن تمام جنبه های حائز اهمیت، مناسب ترین انتخاب و طراحی را داشته باشیم .

2.محاسبات ایستایی

در قدم بعد، باید محاسبات ایستایی هر ساختمان مطابق با درخواست مشتری و میزان توانایی مقاومت ساختمان در برابر زلزله بر اساس نقشه کشی موجود برای ساختمان انجام گیرد. این فعالیت از طریق شرکت های مربوطه به راحتی انجام خواهد شد و دفترچه ایستایی ساختمان تنظیم میگردد.

در بررسی های انجام شده در زمینه محاسبات ایستایی، باید اسلوب ایستایی و قوانین موجود در کشور در صنعت ساختمان سازی به صورت جدی توسط شرکت پیمانکار مورد توجه قرار گیرد. تمامی محاسبات در زمینه محاسبات ایستایی به منظور افزایش کیفیت نصب کاشی پرسلان، باید بر پایه ابزار های مورد استفاده و الزامات ایستایی، انجام گیرد تا به بهترین نحو ممکن پروژه نصب کاشی پرسلان انجام گیرد.

3.نقشه عملیاتی

نقشه های عملیاتی بر پایه محاسبات ایستایی انجام شده، باید توسط یک شرکت پیمانکار انجام گیرد. در این بخش، شرکت پیمانکار کلکسیون تکمیلی از پلان طبقه ها و طرح نما و برش های ستونی از هر پروژه را تهیه و طرح های اجرایی و کارگاهی را آماده و به بخش نصب می فرستد؛ در نتیجه در زمینه نصب کاشی پرسلان به این روش اشکالی به وجود نخواهد آمد و همه موارد طبق برنامه پیش می رود.

4.ساخت و تامین قطعات

مرحله بعدی در نصب کاشی، استفاده از تجهیزات و قطعات با کیفیت بالا می باشد. تمامی قطعات مورد استفاده باید با در نظر گرفتن استاندارد های روز دنیا تولید شده باشد. نکته قابل اهمیت در زمینه ابزار آلات مورد استفاده، چه تولید شده در داخل کشور یا خریداری شده از شرکت های معتبر در خارج از کشور این است که از لحاظ کیفیت و مواد مورد استفاده در ساخت، کاملا قابل اعتماد و مورد پسند مصرف کننده باشد.

5.نصب کاشی پرسلان

نصب کاشی پرسلان در نمای ساختمان، از مهم ترین موارد در آماده سازی یک ساختمان می باشد به همین دلیل انجام این فعالیت باید توسط یک شرکت با تجربه بالا انجام گیرد.

تمامی اصول مهندسی باید در نصب کاشی نما مورد توجه قرار گیرد. در این شیوه، شرکت پیمانکار منتخب، اول با کمک از یک اسکلت پروفیل های آلومینیومی محیط را جهت نصب قطعه ها آماده کرده و پس از آن قطعات را روی این شبکه به شیوه کاملا مکانیکی و با استفاده از براکت ها مهار میکند. در این شیوه نصب، جابجایی و گردش هوا بین دیواره و نمای بیرون ساختمان میسر است به همین دلیل نمای تنفس کننده نامیده میشود.

نما با سازه خشک به همراه گردش جریان هوا

نما با سازه خشک به همراه گردش جریان هوا

در این قسمت به بررسی نمای تنفس کننده با جزئیات ساخت و ویژگی های آن می پردازیم.

نمای تنفس کننده

وقتی یک لایه از هوا همیشه مابین دیوار ساختمان و اسلب های پرسلانی که مانع خوبی است در جریان باشد، با در نظر گرفتن درصد خیلی کم انتقال هوا، توانسته ایم مانع خوبی را ایجاد کنیم تا از کم شدن دمای ساختمان و انتقال آن به محدوده بیرون در فصل سرما و برعکس خودداری کنیم.

حال با در نظر گرفتن این مورد که هوا جاری است و هوای گرم به طرف بالا میرود، این رویداد را تنفس گفته میشود. این کار به ما کمک میکند تا از سرایت صداهای خارج ساختمان به داخل جلوگیری کنیم؛ زیرا جابجایی صدا توسط ارتعاش صورت می پذیرد و اندازه لایه هوا کاهش دهنده ارتعاش است.

مزیت های نمای تنفس کننده

در قیاس با نصب بی واسطه پوشش نما بر روی لایه سازه، مزیت های نما تنفس کننده عبارتند از:

  • کم شدن خطر ترک خوردگی، کنده شدن و افتادن
  • استفاده آسان
  • عدم نیاز به هزینه های بالا در جهت حفاظت از آن
  • حفاظت لایه سازه در برابر تغییرات آب و هوایی
  • کم شدن مصرف انرژی
  • حذف سرایت هوای سرد
  • استفاده زمان کم برای نصب
  • کاهش وزن بنا و افزایش استحکام در برابر زلزله

لایه های نما به همراه جریان گردش هوا

قسمت های تشکیل دهنده روش نما با امکان گردش هوا عبارتند از:

  • پوسته غیر داخلی سازه
  • پوسته مسطح کننده
  • پوسته نارسانا
  • محفظه گردش هوا
  • شیوه نصب
  • پوسته محافظ نما
  • سیستم بند ها

روش نصب کاشی پرسلان در نمای ساختمان

در ادامه روش های نصب کاشی پرسلان در نمای ساختمان را توضیح داده ایم:

1.نصب مخفی کاشی پرسلان به کمک قلاب

در این روش همان طور که از اسم آن پیدا است نمیتوانیم ابزار و وسایل نصب را ببینیم. در روش نصب پنهان اول استاد ها نصب میشوند پس از آن پروفیل های عمودی بر روی استاد ها نصب می گردد. سپس پروفیل های عرضی روی آنها نصب میشود و شبکه را تشکیل میدهند.

قطعات که وظیفه نگه داشتن را برعهده دارند یا کلیپ ها در اینجا استفاده‌ نمیشوند و در عوض از براکت ها استفاده‌ می شود. براکت ها بر روی اسلب ها گذاشته شده و به گویش عامیانه پیچ و رولپلاک میشوند‌. تنظیم فاصله ها به کمک تکه های کامل کننده براکت ها در این روش کاملا روی شبکه انجام می گردد و بعد از نصب معمولا راهی برای تنظیم مجدد نداریم.

در پایان کار تکه های اسلب پرسلان( که براکت ها قبلا روی آن نصب شده اند) بر روی شبکه نصب شده و بار هر قطعه به کمک براکت های سوار شده روی آن به شکل تکی و جدا شده به شبکه انتقال داده میشوند‌.

2.روش اتصال با قلاب آشکار با توانایی تعادل در جهت عمودی و افقی

با این روش همان طور که از نام آن پیداست، می‌توانیم برخی از بخش های وسایل و ابزار نصب را ببینیم. در روش اتصال با قلاب آشکار اول استاد ها نصب میشوند و بعد از آن پروفیل های عمودی روی آنها قرار میگیرند. سپس کلیپ های نگهدارنده بر روی پروفیل ها نصب شده و فواصل روی آن ها تنظیم می گردد. در پایان تکه های اصلی روی این کلیپ ها نصب شده و بار هر تکه با گذاشته شدن به کلیپ زیرین منتقل میشود و نیروی آن با کلیپ بالایی مهار می‌شود.

در این روش قسمت کمی از کلیپ ها از رو به رو قابل تشخیص است. بنابراین تکه های پرسلان بعد از نصب به آسانی توان رگلاژ مدار عرضی را دارند و در مدار عمودی به آسانی تغییر نمیکنند. اگر بند ها را به میزان لازم انتخاب کنیم امکان تغییر یک تکه بعد از نصب مهیا می شود، اندازه اسلب تا دیوار در روش گفته شده در کم‌ترین حالت 80 میلیمتر است.

نصب کاشی پرسلان در کف، درون و بیرون ساختمان

نصب کاشی پرسلان در کف، درون و بیرون ساختمان

نمونه ای از کاشی های کف و دیوار، کاشی های پرسلانی است که برای نصب روی کف و دیوار و نما بنا به کار میرود. کاشی پرسلان به علت نفوذ پایین آب و عملیات مخصوص ساخت مقاومت زیادی داشته و به آن سنگ مصنوعی هم می گویند. ساخت در اندازه و مدل های مختلف موجب استفاده از این فرآورده شده است. این روزها در بین فرآورده های متداول به عنوان پوشش دهنده سطح گسترده، کاشی پرسلانی به منظور کاشی بدون لعاب و یا لعاب دار با دمای زیاد و فضای داخلی کم و نفوذ آب پایینتر از 0.5 درصد بسیار مهم است و مقدار ساخت آن به تدریج افزایش یافته است.

پرسلان فرآورده ای یک دست با رنگ پس از پخت، که سفید و فشرده بوده و از مصالح در دسترس در طبیعت در وضعیت مخصوصی و در فشار و دمای زیاد شکل میگیرد. پرسلان به عنوان یک جایگزین ارزشمند با بهترین ویژگی های یک پوشش دهنده قابل استفاده در نمای ظاهری و کف بنا می توان نام برد. این فرآورده از به روزترین فناوری ساخت کاشی است.

شیوه های نصب کاشی پرسلان در کف بنا

در این بخش به توضیح روش های نصب کاشی پرسلان در کف بنا می پردازیم که شامل دو مورد می باشد:

  1. مصرف چسب
  2. مصرف ملات با بندکشی

مصرف چسب برای نصب کاشی پرسلان

شیوه چسبی یکی از شیوه های نصب کاشی بر روی کف و بدنه ساختمان است که در این سال ها مصرف بالایی دارد و این مورد که تقریبا 80 درصد از نوسازی خانه ها و تقریبا 10 درصد از خانه های تازه ساخته شده ایران از چسب در موقع نصب کاشی استفاده می برند، حائز اهمیت است ولی در اروپا بالاتر از 90 درصد ساختمان ها در زمان نصب، چسب مصرف میکنند.

مصرف چسب و سرامیک پودری با ویژگی های خاص که دارد باعث سرعت بخشیدن در عمل و اقتصادی بودن اقدامات خواهد شد. این چسب در برابر رطوبت و آب بسیار مقاومت دارد و ماده های به کار رفته در چسب کاشی و سرامیک پودری، انعطاف پذیری بالایی به آن می دهد.

چسب کاشی پودری به آسانی با آب ترکیب شده و بعد از خشک شدن در مقابل آب، رطوبت، یخ زدگی، دمای بالا مستحکم است. از سایر خصوصیات آن، اتصال خوب به مواد ساختمانی، کم شدن بار مرده بنا، استفاده راحت آن میتوان نام برد.

موارد مصرف چسب در نصب کاشی پرسلان

چسب کاشی در موارد زیر استفاده می گردد:

  • اتصال کاشی روی سطح سنگی موزاییک و سیمان
  • قرار دادن قرنیز سنگی
  • اجرای اقدامات دقیق که احتیاج به اتصال بالا و پایداری بیشتر

فواید مصرف چسب در نصب کاشی پرسلان

  • توان زیاد در به هم چسبیدن
  • قابل مصرف در سطوح افقی و عمودی
  • مصرف آسان، توان زیاد
  • وزن کم
  • رطوبت ناپذیری و سمی نبودن
  • استحکام لازم در برابر لغزندگی
  • قابل انجام روی بتن، سیمان، ملات آهک

مقدار استفاده چسب در نصب کاشی پرسلان

مقدار استفاده چسب کاشی پودری رابطه مستقیم با سطح زیر کار و سرامیک داشته و در شرایط استاندارد سطح به اندازه هر متر مربع، 5/2 تا 5/3 کیلوگرم پودر چسب کاشی استفاده می گردد.

روش استفاده چسب در نصب کاشی پرسلان باید به اندازه دو پیمانه مقداری پودر را حدودا با مقدار یک و نیم پیمانه از آب به مدت یک ربع به صورت کامل ترکیب کرد و بعد با استفاده از کاردکی که به شکل قاشق است و همچنین کاردک شانه ای چسب را در روی دیوار و یا کف میریزیم و مقدار چسب را به اندازه ای روی سطح میکشیم که موقع نصب کاشی، لزج بودن چسب کم نشده و از بین برود.( عموما۱ الی 2 متر مربع)

ملات هایی با ضخامت بالا را باید با سیمان و خاک سنگ به ترکیب چسب کاشی افزوده شود. در مورد دیوار و درون بنا باید بین۷ الی۱۰ درصد جرم کاشی از چسب بتن عایق بندی شده به کار برد.

کاشی باید به مدت۱۰ دقیقه روی ملات خمیری قرار گیرد. کاشی را نصب و هم سطح با سطح عمودی و افقی میکنیم. مناسب ترین موقع برای بندکشی با در نظر گرفتن نوع چسب استفاده شده تقریبا یک روز بعد از پایان کار نصب، است. در مورد بندکشی شکاف ها، سیمان سفید، پودر سنگ مصرف می شود و به جای این ها از ماده سیلیکاتی و آنتی باکتریال استفاده میبریم زیرا دوام و پایداری بالاتری دارند و موقع پاک کردن های پشت سرهم، شوره ایجاد می شود.

محصولات چسب کاشی ژیکاوا

 

مسائلی که در نصب کاشی پرسلان به شیوه چسبی باید مورد توجه قرار گیرد

مسائل مورد توجه در نصب کاشی پرسلان

برای انجام عملیات به شیوه چسبی نیاز است که به موارد زیر دقت نمایید:

  • زیرکار همسطح شود و بدون گرد و خاک و چربی باشد.
  • چسب توان نصب کاشی روی کاشی، سنگ، سیمان، رنگ و گچ را داشته باشد.
  • وسایل کار و مواد را تهیه کرده و قابل دسترس باشد( کاردک، گاز انبر، وسیله برش، تراز، چسب، کاشی، چکش لاستیکی)
  • خط هم سطح افقی را با استفاده از تراز و شیشه انجام دهیم و هم سطح بودن دیوار عمودی را امتحان کنیم.
  • مقدار استفاده چسب در شرایط استاندارد یعنی زیر کار هم سطح شده و اندازه کاشی ۲۰*۳۰ مساوی 5/3 کیلوگرم در هر متر مربع است و در شرایط عادی مساوی 5/4 کیلوگرم در شرایط بیشینه مساوی 5/6 کیلوگرم در هر متربع باید باشد.
  • کاشی هایی که برش داده نشده اند در قسمتی از گوشه ها و دیوارها که بیشتر دیده میشود نصب شوند تا از هدر رفتن و پرت آن جلوگیری شود.
  • در زمان خرید چسب کاشی با کیفیت، حتما از افراد ماهر و حرفه ای مشورت گرفته و از خرید چسب هایی که از تاریخ انقضای آنها گذشته باشد پرهیز نمایید.

پودر بندکشی در نصب کاشی پرسلان

این پودر مورد مصرف در بندکشی های مختلف بنا است.

موارد مصرف پودر بندکشی در نصب کاشی پرسلان

  • برای شکاف بندی کاشی و سرامیک
  • تکه های سیمانی و بتنی
  • تکه های بنایی، سفالی، گچی
  • همه شکاف ها و بند ها به اندازه 5 میلیمتر

فواید استفاده از پودر بندکشی در نصب کاشی پرسلان

  • خمیر بدست آمده از مخلوط چسب با آب، بندکشی تا اندازه 5 میلیمتر را بدون شکافته شدن و منقبض شدن و با توان بالای لزج بودن می تواند پر کند.
  • ظاهر زیبا، پایداری و مقاومت تکه هایی را که با این مواد بندکشی میگردند را ضمانت میکند.
  • در برابر جذب آب و رطوبت، پایداری زیادی دارد.
  • استفاده این ماده با مقدار کمی چسب بتن مطمئن مقاوم، آسان و سریع بوده و پایداری زیاد دارد.

 

خرید پودر بندکشی ژیکاپوند
خرید پودر بندکشی ژیکاپوند

مقدار استفاده پودر بند کشی در نصب کاشی پرسلان

در مورد کاشی های ۱۵×۱۵با پند هایی به اندازه 3 میلیمتر تقریبا۲۵۰ گرم پودر برای یک متر مربع از سطح کفایت میکند.

روش استفاده پودر بند کشی در نصب کاشی پرسلان

برای کف ساختمان و سطوحی که در برابر رطوبت زیاد هستند و پودر بندکشی در انواع رنگ های متفاوت در مورد دیوارها استفاده میشود. قبل استفاده همه بند های انتخاب شده به یک میزان تراشیده شده و پاک شوند و سپس با برس مرطوب به صورت کامل گرد و غبار آن ها گرفته شود.

بندکشی باید با کاردک لاستیکی اجراشود و عمق بندها به صورت کامل پر گردد و قبل از خشک شدن مواد بندکشی، اسفنجی که رطوبت دارد را روی سطح بکشید تا ناهمواری های اطراف بندها از بین برود و بعد از خشک شدن، با یک دستمال تمیز، سطوح صاف شوند.

بندکشی در دمای کمتر از۵ درجه سانتی گراد یا در دمای بالا و در برابر آب انجام نگیرد. برای هماهنگ کردن رنگ های مواد مختص بندکشی با رنگ واقعی تکه های بندکشی، پیشنهاد میگردد که خمیر تهیه شده را با رنگ واقعی و پایه به صورت کامل ترکیب کرده و برای مطمئن شدن بیشتر بهتر است که میزانی از مواد بندکشی را که با رنگ اصلی ترکیب شده در لایه ای با ضخامت کم برای نمونه کار انجام داده تا بعد از خشک شدن، رنگ اصلی آن را می توانید تشخیص دهید.

پودر بندکشی را عموما یک روز بعد از نصب کاشی یا سرامیک باید در روی سطح استفاده کرد و تا 2 روز چند دفعه بر روی بند ها آب به آهستگی پاشیده شود. برای بدست آوردن مقاومت و پایداری زیاد مصرف چسب بتن آب بندی شده پیشنهاد می گردد.

 

نتیجه گیری

این روزها درصد بالایی از هزینه طرح های ساخت و ساز و بازسازی، مختص آماده کردن کاشی در قسمت های متفاوت ساختمان است. در زمینه نصب کاشی پرسلان و سایر پنل های سنگی، می توان با در نظر گرفتن مبلغ مورد استفاده و مساحت کار، بهترین و مقرون به صرفه ترین روش را انتخاب و عملی کرد.

توجه داشته باشید که شیوه کاشی کاری، اضافه بر مبلغ در کیفیت، پایداری و زیبا شدن کار تاثیر دارد و تعیین شیوه قدیمی و بی اثر میتواند باعث اتلاف پول شما شود. پس با تحقیق از اشخاص ماهر و حرفه ای و در نظر گرفتن فواید و عیوب هر شیوه که در مطالب بالا گفته شد برای تعیین درست ترین شیوه نصب کاشی پرسلان مبادرت نمایید.

ژیکاوا تولید کننده کاشی نبوده و این مقاله جهت آشنایی خواننده با کاشی پرسلان و روش های نصب آن ارائه شده است.
شرکت ژیکاوا تولید کننده چسب های کاشی پودری استاندارد ژیکافیکس و سرام فیکس است. همچنین پودربندکشی استاندارد ژیکاپوند جهت بندکشی کاشی پرسلان از دیگر تولیدات شرکت ژیکاوا بوده و گزینه بسیار مناسبی جهت جایگزینی روش های سنتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *